Francisco Sabatini | Integra Panel Asesor Científico de proyecto que estudia las ciudades sostenibles

featuredTenemos el placer de informar que el profesor del Instituto de Estudios Urbanos y Territoriales, Francisco Sabatini, integrará el Panel Asesor Científico del proyecto: “What makes cities healthy, equitable and environmentally sustainable? Lessons from Latin America” el cual acaba de ganar un financiamiento de US$ 12 millones de la Fundación Wellcome Trust de Inglaterra.

El proyecto lo lidera Ana Diez Roux, Decana de la Escuela de Salud Pública de Drexel University, Filadelfia, y Directora del Urban Health Collaborative de Drexel University, y lo integran investigadores de once instituciones de América Latina y tres de Estados Unidos, incluyendo a Alejandra Vives de la Escuela de Medicina de la UC y a Ricardo Jordán, geógrafo, actual Jefe de la Unidad de Asentamientos Humanos de la CEPAL y ex Director de nuestro Instituto.

El proyecto estudiará cómo la estructura y organización urbanas, las formas de gobierno y las características ambientales de las ciudades afectan el nivel de salud de la población y las desigualdades de salud dentro de las ciudades latinoamericanas y entre unas ciudades y otras.

Francisco Sabatini, profesor titular del IEUT, integra el Panel Asesor Científico junto con otros seis investigadores de la University College London (UCL), Universidad Pompeu Fabra de Barcelona, de la Washington University in St. Louis, de la Universidad de las Naciones Unidas, de la Organización Mundial de la Salud y de la University of York, Inglaterra.

2015 02 08 15.49

Summary of research vision
Our programme will leverage multilevel data as well as transdisciplinary and intersectoral partnerships across Latin American cities to gain understanding of how complex changes in urban environments affect health, social inequalities in health and the environmental sustainability of cities. The project will integrate various aspects of environments including the natural and biologic environments, the physical environment, and economic and social environments in order to study how they jointly affect population health and heath inequalities. We will also examine the environmental benefits of healthy policies. We will combine state-of-the-art multilevel and longitudinal data analysis approaches with systems thinking and simulation modeling to capture the full range of dynamic relations involved and gain insights into processes and the plausible effects of interventions. The ultimate goal is to generate knowledge that can be used to improve health in cities and to enhance the long-term environmental sustainability of cities. This project will leverage unique features of the Latin American region (one of the most urbanized areas of the world) to produce generalizable knowledge about the links between urbanization, health, and environments and to identify effective ways to organize, design and govern cities to improve health and reduce health inequalities all over the world.

Descargar Scientific Advisory Panel